ENNY!
1. Alapadatok
a projekt neve: Europe needs and noticed you – ENNY!
a projekt célkitűzései:
- A közösség és a résztvevők ismeretbővítése az EU-ról, annak működéséről, szervezeti felépítéséről, ifjúságpolitikai törekvéseiről és értékeiről A közösség és a résztvevők ismeretbővítése a fogadó országról: Franciaországról, Bretagne régióról, Lamballe városról és a Lycée Saint Joseph-ről.
- Fenntartható tanulási környezet megteremtése otthon és az iskolában
- Kulcskompetenciák fejlesztése pl.: idegennyelvi, anyanyelvi, digitális stb. különös tekintettel a valódi társas érintkezések gyakorlására és az elfogadás,sokszínűség értékeinek hangsúlyozására
- Érettségi mellé Europass portfólió végzős diákjainknak
a projekt kedvezményezettje/ intézmény: Dabasi Táncsics Mihály Gimnázium
a projekt OID azonosítója: E10099200
a projektkód, hivatkozási szám: 2022-2-HU01-KA122-SCH-000098634
a projekt időtartama: 2023 01.01. – 2023 06.30. (6 hónap)
a projektbe bevont évfolyamok: 5--8 és 9-12. évf.
a mobilitás időtartama: 2023 03.11-17.
a mobilitás helyszíne: Franciaország, Bretagne, Lamballe
a fogadóintézmény: Lycée Saint- Joseph – OGEC DE LAMBALLE
a mobilitásban részt vevő évfolyam/osztályok: 12. évfolyam
- A osztály 6 fő, 12. B osztály 3 fő, 12. C osztály 9 fő
a mobilitásban részt vevő tanulók:
12.A: Márkus Liza, Márton Ágnes, Kozma Lilla, Pados Sarolta, Szabó Gergő, Szegedi Botond
- B: Gazdik Dóra, Takács Hunor, gombkötő Zsombor
- C: Szabó Dorka, Kálvin Izabella, Tűz Dorina, Kecskés Boglárka, Tóth Krisztina Fanni, Sas Dorottya, Vásáreczki Boglárka, Talabér Johanna Talabér Bertold
a mobilitásban részt vevő tanárok:
Talabérné Kontra Hajnalka, Szandhoferné Ihászi Tünde, Pongor Sándor
2. A projekt bemutatása
Éretten Európába – Europe needs and noticed you- ENNY!
Iskolán a Dabasi Táncsics Mihály Gimnázium Pedagógiai Programjának egyik legfőbb célkitűzése, hogy az intézmény diákjai korszerű tudással, széles látókörrel és kifejlett kompetenciákkal felvértezve sikeresen elsajátítsák a tantárgyak tudásanyagát, eredményesen szerepeljenek a szaktárgyi versenyeken, sikerrel tegyenek érettségi vizsgákat és a továbbtanulás, illetve a pályaválasztás során megállják helyüket a felsőoktatásban majd az életben. A jövő sikere azonban a jelen felelőssége.
Ezen gondolatok mentén született meg az előző tanévben az a törekvés és projekt, mely elsősorban a végzős diákokra koncentrálva, de a tudásmegosztás sokszínű módszereit alkalmazva iskolánk minden tanulójához elérve igyekszik az elmúlt évek sajnálatos világot érintő eseményeinek hatását kompenzálni és az elméleti tudást, a kreativitást a mindennapok színterein jó gyakorlatokká alakítani. Szeretnénk, ha a Táncsicsos diákok saját jövőjükért és természeti, illetve társadalmi környezetükért felelősen gondolkodó és cselekvő, nemzeti értékeikből merítő, nyitott, befogadó európai polgárokká válnának.
Európa szívében elengedhetetlenül szükségünk van az Európai Unió felépítésének, működésének és az Unió által képviselt értékek mint például a befogadás, elfogadás értékeinek behatóbb tanulmányozására, a tagországok földrajzi adottságainak, kulturális értékeinek és társadalmi berendezkedésének megismerésére, a cselekvőképes idegennyelv tudás gyakorlására, a kulcskompetenciák ezen belül kiemelten a társaskompetencia fejlesztésére, a fenntartható fejlődés és hatékony energiagazdálkodás szükségességének és lehetőségeinek megismerésére.
Az „Éretten Európába” projekt 2023 január 01 - június 30-ig tart, az Európai unió támogatásával valósul meg és magában foglal előadássorozatokat, ismeretterjesztő foglalkozásokat, kreatív workshopokat, nemzetközi mobilitást Franciaországba, Bretagne-ba testvériskolánkhoz a Lycée Saint Joseph-hez, tudásmegosztó rendezvényeket és Zöld-Pont, fenntartható tanterem kialakítását az iskolánkban.
A tanulóink iránymutatást kapnának a közösen végzett projekt során a személyiségfejlődésük aktuális kérdései mellett a közösségükre vonatkozó mindennapi kérdésekben is. Mint pl: Hogyan alakíthatunk ki egy fenntartható tanulási környezetet? Hogyan teremthetünk egy sokszínű közösségben konszenzust és egyenlő esélyeket? Milyen lehetőségeket biztosít számukra az Európai Unió? Gyakorlati példákat látnak hogyan élnek, tanulnak és dolgoznak európai társaik, milyen problémák foglalkoztatják a hasonló korúakat, hogyan oldják meg azokat és milyen ötleteket adhatnak egymásnak jövőjük jobbá tétele, esélyeik növelése és élethelyzetük javítása érdekében. A tudás és jó gyakorlatok megosztása révén terjeszteni akarjuk minden korosztálynak, hogy takarékoskodjon a taneszközökkel és a természeti erőforrásokkal és hogyan éljen a számára adott lehetőségekkel.
A programban mindhárom végzős osztályunk érintett. A diákok munkáját elismerésben is részesítjük többek között az Európa -díj ballagáson való átadásával, illetve a tanévzárón elismerő oklevelek és könyvjutalmak átadásával.
A projektbe fektetett munkától azt várjuk, hogy honosodjon meg a nyitott, egymás értékeit megbecsülő gondolkodásmód iskolánkban, tapasztalja meg az iskola egész közössége, hogy együttműködésből lehet mind a tanulásban, mind a társas és közösségi kapcsolatokban jó eredményt elérni.
Ismerjenek meg tanulóink minél több számukra is rendelkezésre álló lehetőséget hazánkban és az Európai Unióban. Használják a digitális csatornákat, építsenek jó barátságokat, gyakorolják az idegen nyelvet.
Iskolánk olyan hely legyen, mely úgy nevel, úgy bocsájtja útjára növendékeit, hogy valós életből vesz, feladatokat és példákat. Ezen projekt nagy eredménye lenne, hogy nemzetközi versenyhelyzetben is esélyes képességekkel lássa elvégzőseinket és minden tanulónknak adjon esélyt egy ismeretalapú, európai gondolkodásmód, projekttapasztalat elérésére.
Felelősen cselekvő környezettudatos, energiatakarékos magatartást szeretnénk szokássá tenni, mely közösségünk mindennapjainak meghatározó része és világunk igénye.
Talabérné Kontra Hajnalka
projektkoordinátor
Kapcsolódó cikkeink:
3. Képgaléria
https://photos.app.goo.gl/cigoN9QyeSbgKdVf8
https://drive.google.com/drive/folders/1bX3tLi-gGEKFtsH8X2vjKzVPawdMEzig
4. Hasznos tippek
Sustainability and environment - Boglárka Kecskés, Dorina Tűz
Sustainability projects in Hungary - Botond Szegedi, Gergő Szabó
Sustainability projects in the world
Sustainability in the classroom - Sas Dorottya Janka, Kálvin Izabella
Sustainability in everyday life - Boglárka Kecskés, Dorina tűz
5. Linkgyűjtemény
6. Feladatlapok
https://www.fenntarthatosagi.temahet.hu/letoltheto-oratervek
https://www.fenntarthatosagi.temahet.hu/zoldokos-kupa
https://www.fenntarthatosagi.temahet.hu/#oktatocsomagok
https://op.europa.eu/webpub/com/eu-and-me/hu/WHAT_IS_THE_EUROPEAN_UNION.html#Introduction
https://op.europa.eu/webpub/com/eu-and-me/hu/FIND_OUT.html
https://op.europa.eu/webpub/com/eu-and-me/hu/ANSWERS_TO_THE_EXERCISES.html
7. Sajtómegjelenések
FLUIDUM 2017-2020
A pályázat hivatalos címe:
FLUIDUM = Fit für ein lebenslanges Lernen durch Innovative/Digitale Unterrichtsmethoden
A videót készítette: Mészáros Viktória egykori diákunk
A pályázat hivatalos nyelve (adminisztráció, szervezés): német
A pályázat munkanyelve (találkozók): angol, német
A projekt honlapja: https://peda.net/iitti/lukio/kansainv%C3%A4lisyys/erasmus
Tagok:
- Németország, Frankfurt: Helmholtzschule
- Finnország/Kausala: Iitin Lukio
- Lengyelország/Poznan: IV. Liceum Ogólnokształcące
- Anglia/West Kirby: West Kirby Grammar School
- Franciaország/Lamballe: Lycée Saint-Joseph
- Magyarország/Dabas: Dabasi Táncsics Mihály Gimnázium
Koordinátorok
- Michael Thomas West Kirby Grammar School West Kirby, Anglia
- Elżbieta Gorączniak IV LO Poznan, Lengyelország
- Talabér Hajnalka Táncsics Mihály Gimnázium Dabas, Magyarország
- André Köhler Lycée Saint Joseph Lamballe, Franciaország
- Maija-Liisa Salonurmi Iitin lukio Iitti, Finnország
- Melitta Luta, Thomas, Münch , Frankfurt, Helmholzshule
A projekt felépítése:
1. 2016/2017-es tanév
A projekt előkészítő fázisa
A pályázat megismerése és benyújtása, nemzetközi együttműködés, szervezés
2. 2017/2018-as tanév
A projekt 1. futaméve
Az anyanyelvi és az idegennyevi kompetenciák fejlesztése
3. 2018/2019- es tanév
A projekt 2. futaméve
A természettudományos kompetenciák fejlesztése
4. 2019/2020-as tanév
A projekt 3. (utolsó) éve
A szociális kompetenciák erősítése
A projektévek feladatai, helyszínei és eredményei:
1. 2016/2017-es tanév
A projekt előkészítő fázisa- szervezőmunka
Dabas, Budapest
Poznań / Lengyel o.
2. 2017/2018-as tanév
Beszámoló (Németország, Frankfurt am Main, Helmholtzschule)
3. 2018/2019- es tanév
Beszámoló (Finnország, Kausala. Iittin Lukio Iskola)
Beszámoló (Franciaország, Bretagne, Lamballe, Lycée Saint Joseph)
4. 2019/2020-as tanév
DTMG: Egész éves munka: történelem mk.
Beszámoló (Poznań / Lengyel o. – projektév indító nemzetközi találkozó – 5 nap)
Hospitálás és szakmai gyakorlat -1 hét Lengyelországban
Hospitáló kollégák és diákok fogadása Angliából és Németországból
West Kirby / Anglia projektzáró nemzetközi találkozó – 5 nap
Galéria
1./2./3. projektév feladatai
- Érintett mk. saját helyzetelemzése- mk. értekezlet formájában (iskolai helyzet, eredmények, problémák, kérdések, módszerek, lehetőségek, módszertani ötletgyűjtemény összeállítása, javaslatok megfogalmazása)
- A mk. bemutatja a szakmai alaphelyzetet a tantestületnek- (közös nagy mk. értekezleten)
- Az érintett mk.+ Erasmus segítő tanárok+ a koordinátor rendszeres konzultációja
- Meghívott előadó a témában (mk.-nek és vagy az egész tantestületnek)
- Kérdőív kitöltetése, feldolgozása
- A mk. rögzítik a meglévő jó gyakorlatokat (prezentáció formájában – 2nyelven- angol+magyar)és előkészítik nemzetközi megbeszélésre. /módszertani gyűjtemény-feladatlista, javaslatok-bevált módszerek, problémafelvetés, megoldatlan helyzetek , külf. jó gyakorlat(?), kérdések, szakirodalom/
- Projekttéma-indító nemzetközi találkozó ig., koord.+ tanárok + diákok workshop munkája
- Nemzetközi szakmai megbeszélések hazai színtérre való átültetése, beszámoló a nemzetközi találkozón elhangzottakról , módszerpróbák a tanórákon itthon, eredmények rögzítése, dokumentálás.
- Hospitáló kollégák, diákok fogadása óralátogatások, szakmai gyakorlat és módszertani tapasztalatcsere céljából
- Nemzetközi nagytalálkozó- koord.+szaktanárok+ diákok. A tapasztalatok véglegesítése, szakmai ajánlások megfogalmazása. E-Twining
- Itthoni disszemináció (egész évben folyamatos, média)
Célok
- Fejlesszük módszertani tudásunkat!
- Fejlesszük tanulóink különböző kompetenciáit!
- Tanuljunk egymástól!
- Osszuk meg sikereinket egymással!
- Kérdezzünk egymástól!
- Ismerjük meg egymás módszereit!
- Gyűjtsünk jó módszereket!
- Ismerkedjünk meg új innovatív/digitális módszerekkel
- Beszéljünk egymással a tanítás során felmerülő nehézségeinkről!
- Szánjunk időt módszertani továbbképzésre!
- Hívjunk szakmába vágó témában előadót!
- Nézzünk körbe Európában!
- Látogassuk meg projektpartnereinket és gyűjtsünk náluk tapasztalatot és élményeket!
- Tanuljunk nyelveket!
Kapcsolódó cikkek
Tanít az élet.., avagy gondolatok egy 3 éves uniós projektről
2020-09-22 15:21:36Előszó: A fluidum latin eredetű szó. Régies kifejezése a folyadéknak. A geológiában a folyadékoknak, gázoknak, gőzöknek egy közös elnevezése. Egyes idealista filozófiai áramlatok elképzelése szerint egy olyan láthatatlan szellemi áram, amely az istenségből vagy az emberi testből sugárzik ki. Fluidumnak nevezték a régi fizikusok azt a hipotetikus anyagot, mellyel a különböző fizikai jelenségeket magyarázták. Szerintük a nehézsége mérhetetlenül kicsi, úgyhogy a testekbe belejutva nem okoznak súlyváltozást, viszont az anyag természetére hatva jellegében változtatja meg azt…
ERASMUS+ Iskolánkban vendégeskedett az angol és német delegáció
2020-02-24 04:43:322020. február 9-15. között intézményünkben tett látogatást a FLUIDUM 2017-2020 elnevezésű uniós páyázatunk 2 partneriskolája.
Lengyelországban jártunk - Úti beszámoló
2019-10-11 11:05:18Iskolánk 7 fős delegációja 2019. szept. 9-11. között vett részt az Erasmus+ projektünk 3. évét megnyitó nemzetközi találkozón a lengyelországi Poznanban a IV. Liceum Ogólnokształcące gimnáziumban.
Erasmus+ újratöltve
2019-09-05 07:09:17Az Erasmus+ program keretében szeptember 7-11-ig a lengyelországi Poznanba utazunk a IV. Liceum Ogolnokstalcace középiskolához, ahol projektévnyitó nemzetközi nagytalálkozóra kerül sor. Találkozunk a finn, francia, német, angol delegációkkal és természetesen a házigazda lengyelekkel.
A gimnáziumunk „Európa kicsinyben”
2019-05-23 07:06:11Szombattól-csütörtökig (május 25-30.) Európa öt iskoláját látjuk vendégül a gimnáziumunkban az Erasmus+ program keretében. A nemzetenként öt fős delegációk a természettudományos tantárgyak oktatását vitatják meg a szakmai beszélgetések és bemutató órák során.
Erasmus+ programmal Franciaországban
2019-01-29 11:01:14A Dabasi Táncsics Mihály gimnáziumban zajló európai uniós program keretében 2019. január 13-20. között iskolánk két diákja Mráz Viktória 10.A, Mécs Marcell 10. B osztályos tanulók és a gimnázium három tanára a franciaországi Bretagne-ba, Lamballe város gimnáziumába látogatott.
Erasmus+ - Frankfurtban jártunk
2018-09-26 11:02:412018. szept. 8-12. között került sor az Erasmus+ program keretében a 2. projektévet indító nemzetközi találkozóra a németországi Frankfurt am Main város Helmholtzschule gimnáziumában.
Irány Frankfurt!
2018-09-07 07:16:13Az Erasmus+ program keretében 2018. szeptember 8-án iskolánk 4 tanára és 2 tanulója a németországi Frankfurtba utazik, hogy részt vegyen a 2. projektévet megnyitó nemzetközi projekttalálkozón a házigazda Helmholtzschule fogadásában.
Repülővel az iskolába
2018-03-14 09:18:35Március 11-én a hajnali órákban két csoportunk is repülővel indult iskolába az Erasmus+ program keretében.
Franciaország a vendégünk
2018-02-20 10:22:55Az Erasmus+ projekt keretében 2018. február 18-24-ig Franciaországot látjuk vendégül iskolánkban.
Erasmus+, túl az elso utazáson
2018-01-12 13:46:002017-2020: új idoszámítás a Dabasi Táncsics Mihály Gimnáziumban. Az idei tanévvel ugyanis megkezdodött az Erasmus+ program megvalósítása, amely három utazásokban és kalandokban gazdag évet ígér mindannyiunknak.
Meghódítottuk Franciaországot
2017-11-27 09:03:00November 22-én nekivágtunk a három évig tartó utazások sorának a nagyvilágba! Az Erasmus+ program keretében három tanárunk és két diákunk utazhatott Franciaországba, a bretagne-i Lamballe-be.