Előszó: A fluidum latin eredetű szó. Régies kifejezése a folyadéknak. A geológiában a folyadékoknak, gázoknak, gőzöknek egy közös elnevezése. Egyes idealista filozófiai áramlatok elképzelése szerint egy olyan láthatatlan szellemi áram, amely az istenségből vagy az emberi testből sugárzik ki. Fluidumnak nevezték a régi fizikusok azt a hipotetikus anyagot, mellyel a különböző fizikai jelenségeket magyarázták. Szerintük a nehézsége mérhetetlenül kicsi, úgyhogy a testekbe belejutva nem okoznak súlyváltozást, viszont az anyag természetére hatva jellegében változtatja meg azt…
Akár ezen törekvés is lehetett volna az oka annak, hogy 2016 ban egy poznan-i projekttervező szemináriumról hazatérve úgy éreztük mind a körülmények mind a bennünk lévő nyitottság és elszántság adott ahhoz, hogy belevágjunk diákjainkkal, kollégáinkkal és munkatársainkkal egy új elsősorban digitalis tanulási formákat megimertető pályázatba.
Azóta viszonylag sok idő telt el és sok minden történt. Idén augusztusban pedig a Dabasi Táncsics Mihály Gimnázium FLUIDUM 2017-2020 névre hallgató 3 éves európai uniós projektje lezárult.
A dikitális oktatás lehetőségeit vizsgáló projektnek az élet az elmúlt hónapokban különös aktualitást adott. A megtanult új innovatív módszereket a tanárok és a diákok napi szinten alkalmazták, ezzel megkönnyítve a feladatainak elvégzését , a kapcsolattatrtást és a tanulást.
6 európai ország iskolája : Németországból , Angliából, Franciaországból, Finnországból, Lengyelországból és mi Dabasról Magyarországot képviselve dolgoztunk együtt 3 éven át- meglátogattuk egymást, fogadtunk partnereket és tanultunk egymástól sok hasznos a tanórákon és a tanításban-tanulásban felhasználható ötletet.
Partneriskolai megállapodást kötöttünk mindemellett a finn és a francia iskolákkal, mely a jövőben lehetőséget nyújt cserediák kapcsolatra.
A megszerzett tudás, az online tudásbázis, a gyakorlás, a tapasztalatszerzés, az élmények és az emberi kapcsolatok mind a program vitathatatlan eredményei.
Hálásan köszönjük a Tempus Közalapítvány európai uniós projektekért felelős munkacsoportjának, Dabas város döntéshozóinak, a Monor Tankerületnek, a gimnáziumunk vezetőségének, tanárainak, munkatársainak , városunk és régiónk civil szervezeteinek, vállalkozásainak, és nem utolsó sorban a családoknak, szülőknek és diákjainknak a lelkes részvételt az önzetlen segtséget és támogatást.
Gimnáziumunk és a projekt külön honlapján is számtalan képet, beszámotló, leírást taláhatnak az érdeklődők . ( http://www.dagim.hu/iskolank/erasmus , Fluidum-pedanet 2017-2020 https://peda.net/iitti/lukio/erasmus/fflludiudu , melyeket böngészve az eredmények tovább élnek, hiszen , ahogy a mondás tartja:
Non scholae, sed vitae discimus- vagyis nem az iskolának, hanem az életnek tanulunk.
Talabérné Kontra Hajnalka
projektkoordinátor