A Dabasi Táncsics Mihály Gimnázium NTP-TFJ-20-0015 számon, a Nemzeti Tehetség Program keretében „Sző, fon, nem takács” címmel benyújtott pályázatát az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő 2 millió forinttal támogatta. A pályázati támogatásnak köszönhetően iskolánkban a 2020/2021-es tanévben a korábbi Lego-szakkör új tevékenységekkel folytatódik. Célunk, hogy ne csupán tanuljuk, hanem játsszuk is a történelmet.
„Sző, fon, nem takács”! Ezt a címet is adhattuk volna az írásnak csakúgy, mint ahogy annak a sikeres pályázatnak adtunk, amit 2020 tavaszán nyújtott be a Dabasi Táncsics Mihály Gimnázium.
NTP-TFJ-20-0015 számon,” Sző, fon, nem takács” néven újra sikeresen vettük az akadályt, és egy történelemtanítást megújító, kézzel fogható projektet álmodtunk meg.
A pályázaton maximálisan 2 millió forint érhető el, sikerült valamennyit megnyernünk. Még sosem valósítottunk meg ekkora értékű NTP-s pályázatot.
Hogy miképp szőjük a történelmet? A pályázat célja az volt, hogy a Lego után (ami szintén nyertes NTP pályázat eredménye volt) más módon is közel hozzuk a diákokhoz a történelem tanulást, és a történelem, valamint a hon-és népismeret órákra visszavezethető legyen a szakkörön tanult tudás.
Mit is tanulhatnak a gyerekek? Megtanulnak szövőkereteken szőni, ezzel látják, milyen nehéz munka ez, valamint megértik a céhek és manufaktúrák működésének sajátosságait, órai szerepjáték valósítható meg vele. Az ókortól kezdve létrehozott bármilyen szövet kapcsán megmutatható a társaknak, hogyan kell dolgozni, és mi lesz az eredménye a munkának.
Megtanulnak a gyerekek hímezni, főképp a matyó motívumokat, de megismerik a palóc jellegzetességeket is. Mindez közelebb hozza a gyerekeket a magyar hagyományokhoz, sőt, a külhoni magyarsággal tartott kapcsolat is élőbbé válik, vagy egyéb testvériskolai kapcsolat során bemutatható lesz a magyar hagyományok sora.
Megtanulnak a gyerekek kötni, horgolni, ezzel a házi munkát fejlesztik, saját családjuk alapjainak teremtenek lehetőséget. Ugyanakkor elsajátítják a nemezelés alapjait, amivel megtudják, milyen anyagokat használtak eleink saját jurtáikban. Vásárolunk varrógépeket és korongozókat is, mellyel újabb mesterségeket sajátíthatnak el, és alkotásaikat bemutatva a történelemórákon, a társaikhoz is közelebb hozzák a tárgyat, megfoghatóvá, szerethetővé teszik maguk és a többiek számára is ezeket a hobbi szinten is űzhető foglalkozásokat.
A munkában több kolléga és diák segítő is részt vesz, hiszen más történelem szakos kolléga is segít a programban, emellett a vizuális kultúra tárgyat, ének tantárgyat tanító kollégák is alkalmazni tudják az óráikon a szakkörön tanultakat, a szervezést pedig művelődésszervező, népművelő szakember irányítja.
A gyerekek munkáiból kiállítást szervezünk, a történelemórákon (és egyéb órákon) való hasznosulását pedig regionális, országos szakmai konferenciákon mutatjuk be.
A 2020-as új Nemzeti Alaptanterv változási lehetővé teszik, hogy játékos, projektgondolkodású órákkal kevesebb adat, és fölösleges információ jusson a fejekbe, annál több játékosság, élmény.
A projekt, amit szakkör formájában valósítunk meg, segíti a gyerekek motoros készségeit, fantáziáját, építi a szín- és formaérzéket. Megtanítja őket, hogy fontos a csapattag, akit segíteni kell, ha lassabban halad, és segítséget is lehet kérni a tagoktól, ha valaki úgy érzi, szükséges. Munkáik bemutatásával, az együtt haladás élményével fejlődik az inter -és intraperszonális készségük is.
A projekt elsősorban a már történelmi alaptudással rendelkező, a manuális tevékenységet még szerető, 11-13 éves korosztálynak kíván segítséget nyújtani, és valódi élménnyé tenni a tanulást.
Péntekné Hegedűs Rita
történelem szakos tanár, művelődésszervező, projekt-koordinátor