Végre itt a várva várt pillanat: belefoghatunk a nagy lego-vásárlásba, és elkölthetjük azt az 1,6 millió forintot, amelyet a Nemzeti Tehetség Program keretében erre nyertünk!
A Dabasi Táncsics Mihály Gimnázium NTP-TFJ-17-0074 számon, a Nemzeti Tehetség Program keretében „Építsünk történelmet!” címmel benyújtott pályázatát az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő 1,6 millió forinttal támogatta. A pályázati támogatásnak köszönhetően iskolánkban a 2017/2018-as tanévben Lego-szakkör indul, amellyel az a célunk, hogy ne csupán tanuljuk, hanem játsszuk is a történelmet.
LEGO=Játssz jól!
2017 júniusában hirdettek eredményt annak a Nemzeti Tehetségprogramnak, amit a Dabasi Táncsics Mihály Gimnázium megnyert, és NTP-TFJ-17-0074 számon regisztráltak a nyertesek sorában. Ezzel a pályázattal 1, 6 millió forintot szereztünk, aminek teljes összegét LEGO vásárlására fordítottuk.
Célunk a történelem tanításának reformálása volt, elsősorban a 11-13 éves korosztályt szólítottuk meg. Szakkörre építettünk, hiszen az alapórákba nem fért volna bele a sok terv, amit alkottunk.
A projektmunka során nálunk a helyes sorrend érvényesült: volt egy ötlet, amire alapoztunk, még mielőtt nyertünk volna, így írtuk meg a pályázatot, és utána, hogy stílusosak legyünk, kezdtünk építkezni.
Először LEGO- kiállításon voltunk Budapesten, ahol szebbnél szebb építményekkel találkoztunk, és olyan élményekkel tértünk haza, ami azt sugallta, hogy jó úton járunk. Megnyertük a pályázatot, és türelmetlenül vártuk, mikor próbálhatjuk ki a stratégiát.
Februártól vehettük birtokba a játékokat, amivel tanulási fejlesztést valósítottunk meg.
Minden pénteken két órát legóztunk, és több, mint ötven diákot foglalkoztattunk. Az építkezés nem csak játék volt: az 5. és 6 évfolyam latin örökség tárgyat tanul a nyolc évfolyamos tanrendben, 7. évfolyamtól tanulnak ókori történelmet, amit a két előző évfolyamra építünk. Erre kellett illeszteni a szakköri tematikát, és a heti tervet.
Miért pont LEGO Mai, pc és okostelefon vezérelte világunkban kicsit mintha hiányozna a kreatív gondolkodás, a szép iránti igény, a logikus érvelés fontossága. A történelem mindezt tudja, ha ismerjük a kulcsot a zárjához.
Így történt, hogy terepasztalon játszottuk le a maratoni vagy cannae-i csatát, szentélyeket emeltünk a különböző korokban és helyszíneken, városokat hoztunk létre, szobrokat alkottunk. Igaz, olykor a meglódult fantázia nyomán űrfegyverek is megjelentek az ókori terep fölött, és eljátszottunk a gondolattal, milyen érdekes is az időkeveredés!
Szerveztünk nagyon jól sikerült LEGO-versenyt, amihez létrehoztunk egy sajátos vándorkupát is, így minden évben megtarthatjuk hagyományteremtő céllal a vetélkedőt, ami kicsit játék, kicsit történelem és egy kicsit LEGO.
A tapasztalataink:
- A gyerekek várakozáson felül emlékeztek a csaták résztvevőire és eseményeire, jóval a közös játék után is
- Nem kellett újra elmagyarázni a vallási helyszínek szerepét, hagyományait
- A harci eszközök életszerűsége miatt pontosan meg tudták különböztetni a különböző népek harci felszerelését a következő órákon
- Közös munkára lettek késztetve, közös terv kidolgozására
- Képessé váltak több tanórával később is prezentálni a tanultakat a többiek előtt
- Így interperszonális és intraperszonális fejlesztést is végeztünk
- Ésszerűvé és logikussá vált a történelem
Kicsit ugyan sok diákkal foglalkozunk egy szakkör keretében, és nem mindig jutott idő mindenre, amit szerettünk volna, de mindent összevetve a projekt leltára több, mint pozitív.
Tudjuk azt is, hogy nagyon sok munka, szervezés (külön teremben, zárható szekrényben vannak a kincseink, délutánra két termet szabadítottunk fel a foglalkozásokhoz), és különóra van mögötte, ennek ellenére látva az örömteli arcokat hétről hétre, nyugodt szívvel állíthatjuk, hogy megérte.
Hosszú távra terveztünk, hosszú távon gondolkodunk. Megszólítunk más tantárgyakat, más kollégákat is.
A gyerekek fantáziája határtalan, engedjük és játsszunk egy jót velük!
Péntekné Hegedűs Rita
projektkoordinátor