Az elmúlt időszakban az Éretten Európában c. projektben kitűzött céloknak megfelelően több izgalmas projektesemény is gazdagította iskolánk életét: februárban a budapesti Európa Ponton jártunk, március. 11-17. között sor került a nemzetközi mobilitásra a franciaországi Saint Joseph gimnáziumban, Bretagne-ban, Lamballe-ban májd március 27-31 között szintén az Erasmus+ támogatásnak köszönhetően a francia partneriskola delegációja 2 tanár és 4 diák látogatott hozzánk Dabasra.
Mivel a projekt témái a társas kompetenciák fejlesztését, az Európai Uniós ismeretek bővítését, a fenntartható fejlődés és hatékony energiagazdálkodás kérdéseit illetve a befogadás, elfogadás témáit célozták meg, mindhárom programban ezek az elemek kapták a fő szerepet.
A Millenáris Parkban az Európa Pont munkatársai célzottan a mi csoportunknak tartottak ismeretátadó tanórát és foglalkozást kiváló szakmai ismeretekkel és emberi hozzáállással. A fenntarthatóság témájában külön előadót hívtak számunkra és volt interaktív játék, verseny is. A Fenntarthatóság éttermi filozófiával ismerkedtünk ebéd közben (MCC-Scruton), majd a társas kompetencia fejlesztése céljából csapatépítő tréningre mentünk 4 külön féle szabadulószobába.
A felkészülés és a projektmunka az iskolai mindennapokon is aktívan zajlott. Tartottunk egymásnak és az osztálytársaknak prezentációt az iskolánkban eddig zajló fenntarthatósággal összefüggő tevékenységekről és jövőbeli tervekről, körbejártuk az EU-ról tanult eddigi fogalmakat, készítettünk plakátokat (EU,Magyarország - Franciaország értékei, beszélgettünk a sokszínűségben rejlő értékekről, a befogadás , elfogadás fontosságáról, elkezdtük szerkeszteni az Europass profilunkat valamint a témához illő foglalkozás keretében közösen készültünk a francia útra. Az iskolánkat még nem ismerő külföldi partnerek számára angol nyelven több prezentációt is készítettünk a fenti témákban, melyeket a mobilitás során elő is adtunk. Elkezdtük egy Zöld Pont és egy fenntartható tanterem kialakítását is az iskola épületében. Ezeken a helyszíneken kihelyezett információs anyagok, dekorációk, fotók és tárgyak jelzik és figyelmeztetnek majd a környezettudatos magatartás fontosságára. A helyszínek átadását június 1. hetére tervezzük.
Iskolánk gazdasági munkatársával és a Monori Tankerületi Központ munkatársaival szorosan együttműködve megszerveztük az utazás minden technikai részletét, melyet egy szülői értekezlet is követett.
A Dabasi Táncsics Mihály Gimnázium 21 fős delegációja 2023. március 11-én indult a Ryanair légitársaság járatával Párizsba. A repülőút nagy élmény volt a diákoknak. A Párizs központjába való bejutás problémamentes volt az Aerobus transzfer járataival, viszont a francia állami vasúttársaság országos sztrájkja miatt törölték a TGV járatunkat, így a partneriskola által küldött távolsági busszal több órás utazás után érkeztünk másnap hajnalba Bretagneba, Lamballe-ba . Az iskola képviselői a tőlük megszokott nagy szeretettel fogadtak minket.
Vasárnap pihenéssel telt és a környék felfedezésével. Képet kaptunk, hol helyezkedik el az iskola ellátogattunk a La Manche csatorna partjára és gyönyörködtünk a természeti környezetben, illetve ismerkedtünk az ott élő emberek életmódjával.
A hétfői nap elkezdődtek a tervezett iskolai programok. Mr. Emmanuel Ferron intézményvezető úr fogadott bennünket bemutatta az iskola főbb törekvéseit, beszélt a közös munka és a tudatos jövőépítés fontosságáról. Velünk egy időben egy spanyol delegáció is az iskola vendége volt 20 diákkal és 2 tanárral. Az igazgató úr angol nyelven prezentált, kiemelte az intézményükben zajló oktatási és nevelési munka céljait, formáit és eredményeit illetve a fenntartható fejlődés terén végzett munkáját. A programpont zárásaként körbejártuk a termeket, épületeket, udvart.
Minden nap végén egy projektteremben a diákokkal és a tanárokkal külön-külön értékeltük és megbeszéltük a látottakat, hallottakat, a tapasztalatokat és a következő nap teendőit. Nagyon fontos volt ez a támogatás , melyet az osztályfőnök kollégák tudtak adni a diákoknak, mivel jól ismerik már tanítványaikat és ebben az új környezetben is támogatni tudták őket feladataik elvégzése során. Igazi tanár-diák interakciók zajlottak, sok kérdésre választ, élményekre , tapasztalatokra visszajelzést adtak a kollégák. Ezen a délutánon közös programként breton néptáncot tanultunk illetve prezentáltunk Magyarországról, Dabasról, iskolánkról, a hazai jógyakorlatokról fenntarthatóság témájában. Kedden a délelőtti program óralátogatásokkal folytatódott. Voltunk francia, német, angol órán, közgazdaság órán és matematika órán. Délután Workshopokban folytatódott a munka 3 különböző helyszínen: iskola konyha, iskola labor és iskolaudvar. Készítettek a tanulók breton recept alapján ételeket, házi receptúra alapján kézfertőtlenítő folyadékot és az iskolakert megtekintése után újrahasznosítható tároló dobozokat. Sokat beszéltünk arról, hogy mennyi mindent tud az ember önmaga is elkészíteni és nem szükséges minden ilyen jellegű terméket a boltban megvenni vagy legalábbis sokat lehet velük takarékoskodni. Ötletek cseréltek gazdát és jó példák kerültek bemutatásra.
A vendéglátóink gyakorlati és szakmai ismeretekkel is elláttak minket. Végig járva az épületet, hasznos feliratokra lettünk figyelmesek, melyet itthon mi is meg fogunk valósítani.
Szerdán 2 külső helyszínre látogattunk: 1. a világörökség részét képező az ár-apály szigeten fekvő Mont- Saint Michel apátságba Normandiába utaztunk el majd felkerestük Saint Malo városát ahol megfigyeltük a városka fekvéséből adódó különös természeti jelenségeket. Számtalan ismeret átadására , tudásmegosztásra volt ezen a napon lehetőség, mindez több nyelven.
Csütörtökön délelőtt Lamballe város polgármestere fogadta kis csapatunkat. A polgármester úr is hangsúlyozta, hogy a diákok a jövőre ne úgy tekintsenek, mint egy ködös álom, hanem kezükben van sorsuk irányítása. ismerjék meg a lehetőségeiket és éljenek tudatos európai polgárként boldog életet maguk és a közösség javára. A látogatást követően visszasétáltunk az iskolába, útközben megfigyelve Lamballe város törekvéseit a fenntartható fejlődés előmozdítására ,majd az iskola könyvtárában dolgoztunk tovább, ahol az Europass profilt bővítettük a CV mellett a mobilitási igazolvány felületének megismerésével. Vendéglátóink a nap további részében újabb előadást szerveztek nekünk fenntarthatósági témában, melyet egy játékos totó és quiz egészített még ki. A délután sportosan alakult, kajakozni mentünk az Atlanti-óceán La Manche csatorna felőli részére. A program nagyon tetszett minden résztvevőknek, remek csapatépítő jellege volt a kajakozásnak, hiszen célirányosan kellett kommunikálni, teamben kellet evezni és az élményektől szinte extázisban voltak a tanulók. Még fürödtek is a diákok a pár fokos „Óceánban”, mely a speciális vízálló ruhában némiképp elviselhető hőmérsékletű volt. Majd az est folyamán záró ceremóniára került sor.
A koordinátor tanárok és Mr. Ferron igazgató úr is méltatta a projekt fontosságát, a résztvevők motiváltságát és azt a nemes célt, hogy együttműködve az egyén céltudatos jövőépítése nyomán a világunk jó irányba fordulhat.
A végzőseink hamarosan kilépve az iskolánk falai közül nyitottan, nemzetközi tapasztalatokkal felvértezve indulhatnak saját útjukra, melyen közösségeik értékeit növelhetik és lehetőségeiket kibontakoztathatják. Tanítványaink kivétel nélkül megbízhatóan, barátságosan, nyitottan viselkedtek, angolul kommunikáltak és konstruktívan álltak a csapathoz.
Minden ember más-más készségekkel, képességekkel, adottságokkal rendelkezik. Igaz ez ránk tanárokra, tanulókra, a végzőseinkre is és a mobilitásban részt vevőkre is, akik különböző értékekkel járultak hozzá a munka sikeréhez. A tanulók csapattá integrálása sikeres volt, a csoport mind fizikailag, de mint igazi közösség is törekedett egymás megértésére, elfogadására, segítésére.
A projekthét során természetesen megtapasztalhattuk azt is , hogy mennyire más, de milyen sok értéket tartalmaz egy otthonunktól 2000 km-re lévő francia középiskola élete.
A partneriskolánknak az ország adottságaiból kifolyólag más lehetőségei nyílnak mind az oktatásra, mind a képzések tartalmának kialakítására, de ötleteket találtunk, melyeket nálunk a magyar oktatási rendszerünkben, a mi iskolai és otthoni közösségünk szintjén is meg tudunk valósítani.(pl.: Információs anyagok terjesztése, figyelemfelhívó plakátok kihelyezése a termekbe, falakra, közös akciók, rendezvények szervezése EU vagy / és fenntarthatósági témákban, tudatos energiagazdálkodás, pályázatok figyelése)
Sok hasznos és megfontolandó információ birtokába jutottunk, és örömmel tapasztaltuk, hogy külföldi kollégáink nagy érdeklődéssel fogadták az iskolánkban folyó, a témával kapcsolatos tevékenységeket. A gyerekek és kollégák sok élménnyel, jó tapasztalatokkal, bővült tudással, barátságokkal és szép emlékekkel tértek haza.
Hazaúton Párizsban megtekintettük a Louvre állandó kiállítását, elsétáltunk a Notre Dame-hoz, a montmartre-i művésztelepre, a Szajna parton töltöttünk kis időt és nem maradhatott ki az éjszakai fényben csillogó Eiffel -torony megtekintése sem. A mobilitástól elvárt tartalmak maximálisan teljesültek.
Hazaérve folytatjuk a szakmai munkát: heti 2x tartunk rendszeres projektórát a tanulókkal és kollégákkal és építjük tovább az iskolai terveinket, vállalásainkat egészen a projekt futamidejének befejezéséig.
A francia delegáció fogadására szintén nagy izgalommal és igyekezettel készültünk. Az angol nyelvi munkaközösség vezetőjével alaposan előkészítettük a hét tematikáját, óralátogatási tervét és a workshopfoglalkozásokat. A tevékenységek lebonyolításához a tantestület számtalan munkatársa és az iskola szinte minden dolgozója segítségével, ötletével, munkájával hozzájárult. Újabb tanúbizonyságot adva ezzel a közösségünk erejéről. Volt iskolabemutatás, városnézés, prezentálás, a laborban krémkészítés, Lego építés, fenntarthatósági mozaik készítés és tudatos energiagazdálkodás workshop, totó – mind-mind angol nyelven. A 9-10-11. évfolyam diákjai különösképp aktívan kivették részüket a munkából.
A budapesti városnézés, a Parlamentlátogatás, a Vásárcsarnok felkeresése kiváló alkalmak voltak a társas és nyelvi kompetenciák fejlesztésére és a tudásmegosztásra.
Az óralátogatások mellett hagyományainkról a magyarság értékeiről is beszéltünk, a néptáncbemutató és közös táncház volt a záró nap egyik fénypontja.
A francia csoport hálás szívvel és sok információval gazdagodva zárta értékelésében a hetet. A tőlük kapott ötleteket, bemutatókat(ppt-k) megosztjuk az iskola közösségével és a közös média felületeinken.
A projektben részt vevő osztályok 12. A, 12.B, 12.C , 9-10-11. évfolyam
A franciaországi mobilitásban részt vevő tanulók: 12. A osztály 6 fő, 12. B osztály 3 fő, 12. C osztály 9 fő
12.A: Márkus Liza, Márton Ágnes, Kozma Lilla, Pados Sarolta, Szabó Gergő, Szegedi Botond
12.B: Gazdik Dóra, Takács Hunor, gombkötő Zsombor
12.C: Szabó Dorka, Kálvin Izabella, Tűz Dorina, Kecskés Boglárka, Tóth Krisztina Fanni, Sas Dorottya, Vásáreczki Boglárka, Talabér Johanna Talabér Bertold
A mobilitásban részt vevő tanárok: Szandhoferné Ihászi Tünde, Pongor Sándor
A francia delegáció fogadásnak koordinálásában segítő tanár: Talapkáné Balogh Zsuzsa
A francia diákok fogadásában részt vevő diákok: Hornyák Blanka (9.A), Gémesi Rozi (9.A), Bánszki Zsófia (10.C), Venicz Hanna (10.B), Hunyadi Gergő (10. B), Táder Luca (11.C)
Projektkoordinátor: Talabérné Kontra Hajnalka
Hálásan köszönjük az iskolavezetés, a város kulturális létesítményeinek és munkatársainak, iskolánk minden tanárának és munkatársának és a családoknak az öszzefogást, a jó cél érdekében való tenniakartást és a rugalmas együttműködést.
A lamballe-i iskola tanárai és diákjai búcsúzáskor hangsúlyozták, hogy életre szóló élményekkel gazdagodva térnek haza. Számtalan projektjük van szerte a világban, de az egyik leghatékonyabban működőnek a dabasi kapcsolatot tartják. Köszönjük szépen az elismerő szavakat.
A programok fotólinkjei:
Európa Pont és francia mobilitás: https://photos.google.com/share/AF1QipNTaYmWbWqub0i0Bjsde4o2GAS43-LJw5XyGRKG9oKskkl0yny6h1q0NdvwECL4vg?key=RTd2ZWNsVWozdEktM0V4VGgzS3BCVVI4OGpmYlFB
A francia delegáció fogadása: https://photos.google.com/share/AF1QipPRvcn3Sh1FS-kk82eyEgVTIR0RUHTNpusTDLCML9OlM3I2S9vnZtmfC1NtCh8gKg?fbclid=IwAR32HFPvNhM8aEv4AokJu1PthAs37aZ6o74c_aWR-yH0DTkvJtECaP4vJMo&key=UmIwX0E5NVBHaERYU2R6YlNjamxHeENQQUE3ZUNn
Dr. Talabérné Kontra Hajnalka
projektkoordinátor