Iskolánk a Dabasi Táncsics Mihály Gimnázium Pedagógiai Programjának egyik legfőbb célkitűzése, hogy az intézmény diákjai korszerű tudással, széles látókörrel és kifejlett kompetenciákkal felvértezve sikeresen elsajátítsák a tantárgyak tudásanyagát, eredményesen szerepeljenek a szaktárgyi versenyeken, sikerrel tegyenek érettségi vizsgákat és a továbbtanulás, illetve a pályaválasztás során megállják helyüket a felsőoktatásban majd az életben. A jövő sikere azonban a jelen felelőssége.
Ezen gondolatok mentén született meg az előző tanévben az a törekvés és projekt, mely elsősorban a végzős diákokra koncentrálva, de a tudásmegosztás sokszínű módszereit alkalmazva iskolánk minden tanulójához elérve igyekszik az elmúlt évek sajnálatos világot érintő eseményeinek hatását kompenzálni és az elméleti tudást, a kreativitást a mindennapok színterein jógyakorlatokká alakítani. Szeretnénk, ha a „Táncsicsos diákok” saját jövőjükért és természeti, illetve társadalmi környezetükért felelősen gondolkodó és cselekvő, nemzeti értékeikből merítő, nyitott, befogadó európai polgárokká válnának.
Európa szívében elengedhetetlenül szükségünk van az Európai Unió felépítésének, működésének és az Unió által képviselt értékek mint például a befogadás, elfogadás értékeinek behatóbb tanulmányozására, a tagországok földrajzi adottságainak, kulturális értékeinek és társadalmi berendezkedésének megismerésére, a cselekvőképes idegennyelv tudás gyakorlására, a kulcskompetenciák ezen belül kiemelten a társaskompetencia fejlesztésére, a fenntartható fejlődés és hatékony energiagazdálkodás szükségességének és lehetőségeinek megismerésére.
Az „Éretten Európában” projekt 2023 január 01 - június 30-ig tart, az Európai unió támogatásával valósul meg és magában foglal előadássorozatokat, ismeretterjesztő foglalkozásokat, kreatív workshopokat, nemzetközi mobilitást Franciaországba, Bretagne-ba testvériskolánk, a Lycée Saint Joseph meglátogatását, tudásmegosztó rendezvényeket és Zöld-Pont, fenntartható tanterem kialakítását az iskolánkban.
A tanulóink iránymutatást kapnának a közösen végzett projekt során a személyiségfejlődésük aktuális kérdései mellett a közösségükre vonatkozó mindennapi kérdésekben is. Mint páldául: Hogyan alakíthatunk ki egy fenntartható tanulási környezetet? Hogyan teremthetünk egy sokszínű közösségben konszenzust és egyenlő esélyeket? Milyen lehetőségeket biztosít számukra az Európai Unió? Gyakorlati példákat látnak hogyan élnek, tanulnak és dolgoznak európai társaik, milyen problémák foglalkoztatják a hasonló korúakat, hogyan oldják meg azokat és milyen ötleteket adhatnak egymásnak jövőjük jobbá tétele, esélyeik növelése és élethelyzetük javítása érdekében. A tudás és jó gyakorlatok megosztása révén terjeszteni akarjuk minden korosztálynak, hogy takarékoskodjon a taneszközökkel és a természeti erőforrásokkal és hogyan éljen a számára adott lehetőségekkel.
A programban mindhárom végzős osztályunk érintett. A diákok munkáját elismerésben is részesítjük többek között a „Mi vagyunk Európa -díj” ballagáson való átadásával, illetve a tanévzárón.
A projektbe fektetett munkától azt várjuk, hogy honosodjon meg a nyitott, egymás értékeit megbecsülő gondolkodásmód iskolánkban, tapasztalja meg az iskola egész közössége, hogy együttműködésből lehet mind a tanulásban, mind a társas és közösségi kapcsolatokban jó eredményt elérni.
Ismerjenek meg tanulóink minél több számukra is rendelkezésre álló lehetőséget hazánkban és az Európai Unióban. Használják a digitális csatornákat, építsenek jó barátságokat, gyakorolják az idegen nyelvet.
Iskolánk olyan hely legyen, mely úgy nevel, úgy bocsájtja útjára növendékeit, hogy valós életből vesz, feladatokat és példákat. Ezen projekt nagy eredménye lehet, hogy nemzetközi versenyhelyzetben is felvértezi végzőseinket.
Felelősen cselekvő környezettudatos, energiatakarékos magatartást szeretnénk szokássá tenni, mely közösségünk mindennapjainak meghatározó része és világunk igénye.
A projekt eseményeinek képes beszámolója az alábbi linken folyamatosan frissül és elérhető.
https://photos.app.goo.gl/WVSX9SfRNpdCHEXp9
Talabérné Kontra Hajnalka
projektkoordinátor